Originalita ako fenomén súčasnosti
V súčasnosti azda viac než v minulosti túžime po originalite. Kto by nechcel aspoň občas vyniknúť, vybočiť z hraníc všednosti, prekonať priemernosť. Túžba po originalite je celkom prirodzená, je akýmsi motorom pokroku, poháňa ľudstvo vpred. Zároveň ide o fenomén, ktorý keď rozmeníme na drobné, pozostáva z niekoľkých čiastkových fenoménov, o ktorých si teraz povieme niečo viac.
Fenomén ručnej výroby
Jedným z takýchto fenoménov je fenomén hand-made. Niet sa čo čudovať, veď všetky výrobky tohto druhu sú originály. Navyše, mnohé sú nielen kvalitné a pekné, ale majú aj svoju umeleckú hodnotu. Dopyt po ručne vyrábaných produktoch spôsobil priam znovuzrodenie viacerých ľudových remesiel, ktorým hrozil zánik. Tento fenomén nepriamo súvisí s masovou priemyselnou výrobou. Tá je všetko, len nie originálna. Už máme dosť šablónovitosti, preto hľadáme alternatívy.
Fenomén „všetko na mieru“
Ďalším čiastkovým fenoménom z tejto kategórie je fenomén „všetko na mieru“. V tomto kontexte vám asi ako prvé napadne oblečenie na mieru, najmä obleky. Kto by ich nechcel? Takto by sme ale mohli pokračovať, čoraz populárnejší je napríklad nábytok na mieru. Tento trend sa pritom netýka len materiálnych vecí, ale i služieb. Zaiste ste sa už stretli so stratégiami v cestovnom ruchu alebo telekomunikačnými riešeniami, ktoré sú, ako inak, šité na mieru. Ide o fenomén, ktorý pravdepodobne súvisí so zvyšujúcou sa mierou špecializácie, diverzifikácie a individualizmu.
Fenomén perfekcionizmu
Túžba po originalite ide ruka v ruke aj s fenoménom perfekcionizmu. Pre puntičkárov sa originalita rovná dokonalosti, preto všetko, čo robia, musí byť perfektné. Všetko, čomu sa venujú, musí byť dokonalé. Uveďme aspoň dva príklady. Prvým je dentálna hygiena, druhým je bezpečnosť. Takmer každý sa o svoje zuby stará, perfekcionistom to však nestačí. Ich zuby musia byť prosto dokonalé a jedinečné ako umelecký originál. Takmer každý chce, aby jeho dieťa bolo v bezpečí, perfekcionistovi však nestačí napríklad len taká obyčajná autosedačka, musí mať bezchybnú autosedačku.
Fenomén „plávať proti prúdu“
Ďalším interesantným fenoménom je snaha „plávať proti prúdu“, proti prevažujúcim trendom, ako aj proti móde. Ak sú teraz trendom povedzme elektronické cigarety, aj tak sa vždy nájdu ľudia, pre ktorých bude na prvom mieste drevená fajka. Jednoducho takí, ktorí chcú zo zásady vytŕčať z davu a z princípu robia pravý opak toho, čo väčšina ostatných.