Princípy sponzoringu pre malé a stredné firmy
Keď sa povie sponzoring, väčšinou nám prídu na myseľ veľké spoločnosti a ich podpora kultúrnych, umeleckých, výchovno-vzdelávacích, športových a iných spoločensky prospešných aktivít. Sponzoringu a filantropii by sa však mohli a mali venovať aj malé a stredné podniky. V menšom meradle, ale predsa. Môžu pritom vychádzať z niekoľkých princípov.
Personálny princíp
Malé sa stredné firmy uplatňujú najčastejšie tzv. personálny princíp. Všetok sponzoring je viazaný na osobu majiteľa firmy, ktorý rozhoduje len na základe svojich preferencií a záujmov. Ak napríklad obľubuje volejbal, firma podporuje miestny volejbalový klub. Ak jeho dcéra chodí na balet, firma podporuje školský baletný krúžok a tak podobne. Samozrejme, majitelia firiem majú na takýto postup plné právo, pre samotnú firmu však takýto druh sponzoringu veľkým prínosom nie je.
Marketingový princíp
Zásadne iným riešením je marketingový princíp. Odborníci na marketing neodporúčajú firmám sponzorovať aktivity, ktoré nijako nesúvisia s ich činnosťou. Naopak, sponzoring by mal minimálne podporiť imidž tej oblasti podnikania, ktorej sa daný podnik venuje. Pár príkladov. Asi nemá zmysel, aby firma vyrábajúca ponorné čerpadlá sponzorovala divadlo pantomímy. Naproti tomu podnik produkujúci konferenčné stoly z dreva môže podporiť výsadbu stromov. Dá tým najavo, že drevo nielen využíva, ale „vracia“ okoliu naspäť.
Princíp spoločenskej zodpovednosti
Najušľachtilejším riešením je princíp spoločenskej zodpovednosti, keď firma podporuje vybranú spoločenskú oblasť bez akýchkoľvek zištných úmyslov. Keď majiteľ nepodporuje iba svojich príbuzných, ale cudzích ľudí, ktorí to naozaj potrebujú. Keď firma sponzoruje aktivity bez toho, aby myslela prioritne na svoj marketing. Vtedy ide o filantropiu v pravom zmysle slova. S niečím takým sa v praxi stretávame zriedka, väčšinou sa princíp spoločenskej zodpovednosti kombinuje s marketingovým princípom.
Menej je viac
Bez ohľadu na to, ktorý z uvedených princípov si zvolíte, máme pre vás jednu dôležitú radu. Vyberte si len obmedzený počet sponzorských aktivít, ideálne iba jeden druh, jednu oblasť – a tej sa venujte naplno. Rozdrobiť svoj sponzoring na veľa malých činností býva kontraproduktívne. Obzvlášť pre malé a stredné podniky.